RLS Legal & Tax Advice

Aktualności

25 cze

Akcyza przy autach hybrydowych

Uwaga na akcyzę przy autach hybrydowych – restrykcyjne podejście organów podatkowych

 

  • Auta hybrydowe i elektryczne zyskują na popularności, stopniowo zastępując pojazdy z silnikami spalinowymi. Wielu nabywców nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku zakupu samochodu hybrydowego lub elektrycznego spoza Polski, podatek akcyzowy będzie niższy niż dla tradycyjnych pojazdów z silnikami benzynowymi lub diesla. Jednakże, podczas gdy kwestia aut elektrycznych jest stosunkowo jasna, sytuacja z autami hybrydowymi jest bardziej skomplikowana. Dlaczego?

 

Problemy z klasyfikacją aut hybrydowych

 

  • Wątpliwości dotyczące podatku akcyzowego pojawiły się u jednej ze spółek motoryzacyjnych, która nabywała auta do dalszej sprzedaży, w tym również pojazdy z napędem hybrydowym (w tym tzw. „miękkie hybrydy”). W niektórych z tych pojazdów układy hybrydowe nie umożliwiają samodzielnego ruszania bez wsparcia silnika spalinowego, a jedynie wspomagają jego działanie.

 

  • Spółka twierdziła, że kluczowe jest, iż pierwsze cztery cyfry kodu klasyfikacji CN wskazują na dział i grupę nomenklatury scalonej, co powinno wystarczyć do zakwalifikowania pojazdów jako hybrydowych. Argumentowano, że brak legalnej definicji napędu hybrydowo-elektrycznego w przepisach ustawy akcyzowej oraz aktach wykonawczych powinien oznaczać, że każde współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego spełnia warunki do obniżonej stawki akcyzy. Spółka uważała, że wysokość akcyzy powinna wynosić 9,3% dla aut z silnikiem spalinowym o pojemności powyżej 2000 cm³ lub 1,55% dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm³.

 

Stanowisko organu podatkowego

 

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) miał inne zdanie. Organ podkreślił, że dla celów opodatkowania samochodów osobowych podatkiem akcyzowym nie wystarczają jedynie cztery pierwsze cyfry kodu CN. Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, obniżona stawka dotyczy pojazdów z napędem hybrydowym, które mogą samodzielnie poruszać się na napędzie elektrycznym bez udziału silnika spalinowego. Silnik elektryczny musi pełnić rolę równorzędną z silnikiem spalinowym, a nie tylko wspomagać jego działanie.

 

  • Dodatkowo, fakt, że w uproszczonych deklaracjach dotyczących podatku akcyzowego nie jest wskazywany kod CN, nie oznacza, że klasyfikacja ta jest bez znaczenia. Klasyfikacja CN ma kluczowe znaczenie, gdyż podatek akcyzowy obciąża ściśle określone pojazdy i wyroby. Z tego względu pełna klasyfikacja celna jest niezbędna.

Konsekwencje decyzji

 

  • Ponieważ nabywane przez spółkę auta nie spełniają warunków do uznania ich za pojazdy hybrydowe, do których stosuje się obniżone stawki akcyzy, obowiązują ich standardowe stawki – 18,6% lub 3,1%, w zależności od pojemności silnika spalinowego. W efekcie, stanowisko spółki zostało uznane za nieprawidłowe.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542)

Inne aktualności

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Wypełnij formularz i skontaktuj się z nami!

This site is registered on wpml.org as a development site.